یخچال بادرود

نطنز- یخچال بادرود از نظر قدمت می توان گفت قدمتی فراتر از دوره صفوی دارد و در متون تاریخی قبل از دوره صفوی استفاده از یخ به وفور یافته می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز ، یخدان یا یخچال، در معماری قدیم ایران برای تولید و نگهداری یخ ساخته می‌شد، معمولاً هر یخچال دارای یک استخر و یک دیوار بلند (بنام حصار) و یک مخزن گنبد دار بود. حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب جلوگیری می‌کرد. یخی که در زمستان در استخر یخچال درست می‌شد، شکسته و در خزانه، انبار می‌کردند و در فصل گرما مورد بهره برداری قرار می گرفت.

امیرحسین پاکری سرپرست اداره میراث فرهنگی بادرود در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت یخچال ها در شهرهای کویری اظهار کرد: این یخچال‌ها بیشتر در مناطق کویری و گرم و خشک ایران وجود داشت، مصالح آن از خشت و گل که مهم ترین مصالح ساختمانی معماری کویر بوده، ساخته شده اند و از زیبایی و جاذبه ای چشمگیری برخوردار است.


بادرود رسانه یخچال ,استخر ,بادرود ,ساخته ,خبرنگار ایمنا ,دوره صفوی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

لوارا نیو نما - سایت سرگرمی آرتا صنعت زیبا سازان قائم سایت مناقصات و مزایدات هزاره اجناس فوق العاده دنیای سرگرمی اخبار جامع تخصصی تکنولوژی و موبایل های هوشمند کاشت مو،ریش و سبیل خانم همایون